varför är recensioner viktiga

Varför är recensioner viktiga?

Den främsta anledningen till att recensioner är så viktiga är att de hjälper kunder att fatta köpbeslut. När du har handlat saker på nätet och sökt efter exempelvis kläder eller möbler, kan du förmodligen relatera till vikten av att läsa produktrecensioner innan du bestämde dig för att slutföra ditt köp. Recensioner är oerhört viktiga eftersom de hjälper kunder att fatta välgrundade beslut och skapar förtroende för företaget och dess produkter eller tjänster.


Kanske letade du på en webbplats från ett företag du aldrig hört talas om tidigare. Om det var fallet, tittade du säkert på deras företagsrecensioner för att försäkra dig om att de var pålitliga. “Kunder litar inte på företag med betyg lägre än 4 stjärnor” [2], så det är viktigare än någonsin att se till att ni inte bara samlar in recensioner, utan att säkerställa att ni får recensioner från era företags mest nöjda kunder.

En annan mycket viktig anledning att börja samla in recensioner för ert företag är att negativa recensioner är oundvikliga. Ni kan ha världens bästa kundservice, men det kommer ändå att finnas några människor som ni helt enkelt inte kan göra nöjda.
En negativ recension kan påverka både företaget och ens eget självförtroende. Det är precis därför det är så viktigt att vara förberedd och ha massor av positiva recensioner i bagaget när dessa negativa recensioner dyker upp.

Företagsrecension vs. Produktrecension
Dessa är oerhört viktiga för att bygga förtroende för ert företag, särskilt om ni precis har startat och människor kanske ännu inte har hört talas om er. I själva verket “högre betyg ger högre försäljning. Små förändringar i stjärnbetyg kan driva explosionsartad tillväxt för produkter – allt från 30% till 200% beroende på kategorin.”[3]

När vi först började samla in recensioner på det företag jag jobbade på i USA såg vi en stor ökning av konverteringar och intäkter. Personer som kanske var skeptiska att serva bilen på ett nystartat bilmekaniker och som de aldrig hade hört talas om, kunde känna sig trygga efter att ha läst de fantastiska saker kunderna hade att säga om dem.

Produktrecensioner är recensioner på produktens sidor på er webbplats, och dessa är också oerhört viktiga. “När en produkt får fem recensioner ökar sannolikheten att köpa med ca 270%. Inte nog med det, konverteringsfrekvensen ökar med 380% när recensioner visas för produkter med högre priser.”[3].

Hur ni börjar samla in e-handelsrecensioner
Använd en tredjeparts recensionsplattform
“Minst hälften av onlinekunder säger att de litar mer på recensionssajter från tredje part än på recensioner på återförsäljarsajter.”[4] Detta är bara en av många anledningar till varför det lönar sig att använda en sådan plattform!

Så vad är egentligen en tredjeparts recensionsplattform? När en kund publicerar en recension på en webbplats som inte är kopplad till det företag som recenseras, sker det på en tredjeparts recensionsplattform. Några populära exempel är Google, Trustpilot, Facebook eller TripAdvisor.

För ett e-handelsföretag finns det plattformar som gör det oerhört enkelt att samla in recensioner, eftersom dessa plattformar hjälper er att automatisera processen så att ni inte ens behöver tänka på det. Ni kan skapa en e-postmall och välja när ni vill att era recensioner ska skickas ut (till exempel 7 dagar efter leverans, med en påminnelse 14 dagar senare). Dessa e-postmeddelanden kommer att börja skickas och recensionerna kommer att börja strömma in, utan att ni behöver lyfta ett finger.

Vissa recensionsplattformar är föredragna Google-partners, vilket innebär att när ert företag har samlat tillräckligt med recensioner kan de visas i era Google-annonser och organiska listor. Detta innebär att när någon söker efter en av era produkter eller efter ert företag på Google, kommer era recensioner att visas. Detta är verkligen viktigt för att bygga förtroende direkt från början.

Erbjud en belöning
Ett annat sätt att locka kunder att lämna en recension är att erbjuda dem en belöning. jag har själv erbjudits presentkort, gratis produkter och mer i utbyte mot recensioner. Ni ber människor att ta tid ur sin hektiska dag för att hjälpa er, så borde de inte bli belönade?
Även om jag personligen inte skulle erbjuda några incitament för recensioner, ser jag hur detta skulle fungera. Enligt min erfarenhet bör dock den utmärkta servicen och produkterna ni ger era kunder vara incitament nog.

Avslutningsvis
Om ni ännu inte aktivt har börjat arbeta med att samla in recensioner och engagera era kunder, vill jag betona att vi är här för att hjälpa ert företag att lyckas med allt detta. Tillsammans kan vi ta steget mot framgång genom att implementera effektiva strategier för recensioner, bygga förtroende och stärka ert företags rykte. Med skräddarsydda lösningar och en automatiserad recensionsstrategi kommer vi att göra ert företag till en favorit hos kunderna. Tveka inte att kontakta oss så vi kan påbörja er resa mot framgång!

Källor:

  1. Qualtrics, 2. ReviewTrackers.com, 3. Gominga.com, 4. Bizrate Insights
    https://www.qualtrics.com/blog/online-review-stats/
    https://www.reviewtrackers.com/blog/syndicate-reviews/#:~:text=What%20is%20review%20syndication%3F,engines%20%E2%80%94%20to%20reach%20more%20consumers.
    https://gominga.com/online-review-statistics-2022/
    https://bizrateinsights.com/resources/shopper-survey-report-the-impact-reviews-have-on-consumers-purchase-decisions/

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *